Avdrag för kontor i egnabostaden

Person som arbetar hemifrån – avdrag för kontor i egen bostad

Att använda sin bostad som arbetsplats är vanligt bland småföretagare, särskilt för den som driver enskild firma eller konsultverksamhet. Men vad gäller egentligen för avdrag för kontor i hemmet?

Den här guiden reder ut vilka regler som gäller, hur du deklarerar avdraget och vad som skiljer sig åt beroende på om du bor i villa, hyresrätt eller bostadsrätt.

När har man rätt till avdrag för kontor i hemmet?

Du har rätt att göra avdrag för kontor i hemmet om du använder en del av din bostad som arbetsplats för din näringsverksamhet. Men Skatteverket ställer vissa krav för att avdraget ska vara godkänt:

  • Utrymmet måste vara avskilt från bostadens övriga ytor. Ett separat rum är i regel ett krav.
  • Rummet ska i princip enbart användas för verksamheten – ett sovrum som ibland används som kontor räcker alltså inte.
  • Behovet måste vara tydligt. Du ska inte ha tillgång till en annan arbetsplats som du kan använda istället.
  • Avdraget måste kunna styrkas med dokumentation, till exempel genom ett schema över användning eller bilder på arbetsplatsen.

Det spelar ingen roll om du bor i hyresrätt, bostadsrätt eller villa – samma principer gäller. Däremot kan avdragsmöjligheterna variera beroende på bolagsform. I enskild firma kan du till exempel använda ett schablonavdrag, medan aktiebolag ofta kräver att bolaget betalar en marknadsmässig hyra till dig som privatperson.

Aktiebolag

En delägare i ett aktiebolag som arbetar aktivt i bolaget får bara göra avdrag för de skäliga merkostnader (el, värme, slitage, etc.) som uppstår pga nyttjandet av bostaden. I normalfallet accepteras ett belopp om 1 000-3 000 kr.

En passiv delägare i ett fåmansbolag (som inte arbetar i bolaget) får göra avdrag med 40 000 kr per år jämte 20 procent av hyresinkomsten.

Enskild firma

Hyresrätt

Den enskilda näringsidkare som bor i en hyresrätt och använder en del av lägenheten för näringsverksamheten får göra avdrag för en andel av den totala kostnaden. I den avdragsgilla kostnaden ingår hyran, men även kringkostnader som värme, vatten, el, avlopp och sophämtning. Den procentuella andel som avdrag medges med bestäms utifrån hur stor del av ytan som används för boende respektive näringsverksamheten.

Avdrag medges även för reparationer i den del som används för näringsverksamheten om dessa krävs för bedrivandet av verksamheten.

Alternativt kan avdrag medges med ett schablonbelopp om 4 000 kr per år. I detta belopp ingår då hyran och samtliga kringkostnader som el, vatten, etc. Använder man sig av schablonavdraget krävs inte att arbetet sker från en särskilt avskild del av bostaden. En förutsättning för att få nyttja schablonbeloppet är att minst 800 timmars arbete har utförts i bostaden under beskattningsåret.

Bostadsrätt

Reglerna för bostadsrätt är desamma som vad som ovan angetts för hyresrätt. Skillnaden här är dock att bostadsrättsinnehavaren betalar föreningsavgift i stället för hyran. Bostadsrättsinnehavaren får göra avdrag för en andel av avgiften, liksom för en andel av kringkostnader såsom vatten och el, etc. Om avgiften till föreningen delvis utgörs av ett kapitaltillskott till föreningen utgör inte den delen underlag för något avdrag. Inte heller räntekostnaden för ett bostadslån ingår i underlaget för avdraget.

Även vad gäller bostadsrätt kan man i stället nyttja sig av schablonavdraget med 4 000 kr per år. Reglerna för detta är desamma som vad som ovan anges under hyresrätt.

Läs mer:

Relaterade bloggar

Periodisering

Periodisering

Periodisering betyder att endast de intäkter och kostnader som hör till innevarande period ska påverka resultatet. Alltså att inkomster bokförs

Läs mer

Räkenskapsår

Räkenskapsår innebär den tidsperiod som innefattar ett företags affärshändelser och ekonomiska rapportering inom ett årsbokslut. Då räkenskapsåret avslutas upprättas ett

Läs mer
Scroll to Top