fbpx

Momsregler vid fakturering till kunder utanför Sverige (Utländska kunder)

Har du ett företag och behöver fakturera dina utländska kunder? Du undrar definitivt hur du ska hantera momsen.

För att svara på denna fråga måste vi ta hänsyn till om du säljer en produkt eller tjänst och om din kund kommer från ett land inom EU eller utanför EU. Dessutom, är din kund ett företag eller en individ?

I den här artikeln kommer vi att dela upp det åt dig för var och en av situationerna. Det blir lätt att förstå vad du har att göra med momsen på din nästa faktura som skickas till en utländsk kund.

När ditt företag i Sverige säljer varor eller tjänster till ett annat företag behöver du som huvudregel inte ange moms på fakturan. Men kolla in situationerna nedan för att läsa om undantagen.

Moms vid försäljning av varor till ett företag inom EU

Eftersom ditt företag är baserat i Sverige bör det inte finnas moms på fakturan när du säljer fysiska varor till ett företag inom EU.

Se till att köparen är momsregistrerad i ett EU-land och att varan transporteras ut ur Sverige. Fråga efter köparens momsnummer och ange på fakturan.

Vad händer om din kunds företag inte har ett momsnummer? Det kommer inte att ses som ett företag, vilket innebär att du lägger till svensk moms på fakturan som till en privat person.

Läs mer här 

Enkelbok - Bokföringsprogram

Moms vid försäljning av varor till ett företag/enskild person utanför EU

Dina varor kan säljas utanför EU utan moms på fakturan, oavsett om din kund är ett företag eller en privatperson. Men det finns en värdegräns, olika beroende på vilket land du säljer till.

Det viktigaste är att du ser till att dina produkter skickas utanför EU, det rcäer inte med att bara kunden finns utanför EU.

Moms vid försäljning av varor till privatpersoner inom EU

När du säljer dina varor till privatpersoner, inom EU, måste du normalt sätt fakturera med svenska moms upp till ett visst belopp. Detta belopp kan vara olika från ett land till ett annat. Till exempel, för Finland, är gränsen 35 000 euro. Det betyder att om du säljer produkter till en privatperson som bor i Finland för ett högre värde än så måste du registrera dig för moms i Finland.

Och du gör det för varje land där du har kunder som du skickar varor till över gränsvärde för det landet.

Läs mer hos skatteverket 

Moms vid försäljning av tjänster till ett företag inom EU

Generellt när du säljer tjänster (till exempel konsulttjänster) till ett företag inom EU behövs ingen momsregistrering. Men fråga din kund om deras momsnummer och lägg till på. Detta kommer att hjälpa din kund att bedriva sin ekonomiska verksamhet.

När det kommer till att sälja tjänster måste du vara mer uppmärksamma. Om du är i fastighetsbranschen/bygg eller inom catering så gäller momsen där tjänsten utförs. Detta innebär att ditt företag måste registrera sig för moms i det land där du utför tjänsten. Om din verksamhet är internationell måste du ansöka om moms i flera länder. I den här situationen kommer din faktura att innehålla landets momsnummer.

För att vara säker på om du behöver fakturera med momsen eller inte, kolla in kontaktpunkten i ditt köpares land.

Moms vid försäljning av tjänster till ett företag utanför EU

När du säljer dina tjänster till ett företag utanför EU behövs ingen svensk moms på fakturan. Men precis som vi förklarade för tjänster inom EU, för vissa områden (som fastighets- och cateringtjänster), måste du registrera dig för moms i det land där du kommer att utföra dina tjänster. Du måste kontrollera med de lokala myndigheterna för alla krav.

Moms vid försäljning av tjänster till privatpersoner

När du säljer tjänster till en privatperson, oavsett om kunden är inom eller utanför EU, ska du använda svensk moms på fakturan.

Men även här kan vissa undantag förekomma. Till exempel, om dina tjänster är digitala, inklusive appar och mjukvara, i EU-länder måste du inkludera momsen för det landet.

Använd då tjänsten MOSS för att rapportera tillbaka till Skatteverket. På så sätt slipper du besväret med att behöva rapportera till vart och ett av de länder där du har kunder.

Vad mer du måste tänka på när du säljer till en kund i ett annat land

Periodisk sammanställning: Även om dina fakturor inte har någon moms, måste du se till att du skickar den periodiska sammanställningen. Du ska redovisa värdet av de tjänster som tillhandahålls och av de varor som sålts och redan skickats utanför Sverige.

Du behöver också rapportera värdet på de varor som sålts vidare, vid en trepartstransaktion.

Språk: Bestäm tillsammans med din kund språk på fakturan.

Valuta: Vanligtvis är det bäst att skicka fakturan i valutan för din kunds land. Du kan använda växelkurserna från Europeiska centralbanken, med kursen vid tidpunkten du bestämmer dig med din kund (bara några dagar före leveransdatum) eller dagen för leveransen.

Tänk på att oavsett vilken valuta du bestämmer dig med dina kunder, när svensk moms ska betalas så måste du uttrycka den i svenska kronor. Enda undantaget är när ditt företag har redovisningsvalutan som Euro, då kommer du att ange momsen i Euro.

Momsskattesatser

Momssatsen ska beräknas på hela kostnaden för tjänsten/varorna som kunden betalar. Det finns 3 priser, beroende på ditt aktivitetsområde:

– 25 % för de flesta varor och tjänster

– 12 % för mat, restauranger, hotell, konst

– 6 % för tidningar, böcker, underhållning från konstnärliga eller kulturella områden, transporter inom Sverige.

Vi på Enkelbok kan hjälpa dig med redovisning. Skapa ett gratis konto här: Enkelbok 

Relaterade bloggar

Periodisering

Periodisering betyder att endast de intäkter och kostnader som hör till innevarande period ska påverka resultatet. Alltså att inkomster bokförs

Läs mer

Räkenskapsår

Räkenskapsår innebär den tidsperiod som innefattar ett företags affärshändelser och ekonomiska rapportering inom ett årsbokslut. Då räkenskapsåret avslutas upprättas ett

Läs mer
Scroll to Top